(Recensionsexemplaret är tillhandahållet av Ubisoft Nordic)
Jag tänker få det här ur vägen med en gång så att jag inte skriver en hel uppsats om vad som skall vara en recension. Jag tycker inte Rainbow Six Extraction borde existera i sin nuvarande form. Vore jag chef över Ubisoft skulle spelets avskaffande ligga högst på min prioritetslista och detta var en åsikt jag hade redan innan jag spelat det.
Förklaringen är enkel. Jag tycker inte ett serie spel som heter Rainbow Six ska ha en Zombie Shooter bland sig. Att det är Utomjordingar i det här fallet spelar mindre roll; jag tycker att spelserien ska ha en någorlunda realistisk grund. Även om Siege hittar på allt mer teknologi för sina operatörer så känns de i alla fall grundade i teknologi som kan finnas om tjugo år. Men utomjordingar och zombies har aldrig känts Tom Clancy. Därför gillar jag inte Extractions existens. Jag trodde ärligt talat de hade lagt ner det. Faktum är att jag satt och hoppades på att det var det som de hade gjort. Istället gjorde de exakta motsatsen vad jag hoppades på. De lade ner en massa tid på att finslipa det.
För er som inte följt spelets historia så kanske jag ska ge lite bakgrundshistoria. I vad som uppenbarligen var en koll om konceptet skulle fungera och bli omtyckt så fanns det i Siege ett event som hette Outbreak som aldrig kom tillbaka – till skillnad från de andra eventen. Det var i mångt och mycket en Zombie Shooter i själva Siege och det innehöll mycket snack och interaktioner mellan operatörerna vilket var uppskattat. Själva eventet var sådär; det blev långtråkigt att göra samma sak efter ett tag och förhållningen låg mest i att höra Operatörerna interagera med varandra.
Slutligen utannonserades Rainbow Six Quarantine som av uppenbara skäl inte fick behålla det namnet och från början var det uppenbart att spelet var baserat på Outbreak. Spelet skulle egentligen ha släppts under 2021 men blev flera gånger försenat, delvis på grund av undermålig kritik från de som testade spelet och dels på grund av utmaningar från den där andra karantänen vi ska tala tyst om.
Det är svårt att neka till att den här långa utvecklingstiden har varit bra för spelet som helhet. Extraction drar fullt nytta av de förbättringar, justeringar och optimeringar som kommit till Siege och motorn. UI ger den information du behöver men utan att vara i vägen, hanteringen av vapen känns väldigt likt Siege och grafiken är en bra blandning av att se bra ut och flyta på effektivt.
För den som spelat Left 4 Dead eller Back 4 Blood så kanske det kan kännas lite tradigt med ytterligare en Co-Op Shooter där man ska meja ner ändlösa mängder fiender och emellanåt möta en fientlig specialist som behöver nedkämpas på ett speciellt sätt. Ubisoft insåg att om de skulle konkurrera med dessa spel behövde utveckla konceptet ytterligare.
Det första är att se till att huvudpersonerna är operatörer från Rainbow Six Siege. Det är ett bra beslut som gestaltar sig i att varje operatör har egna förmågor, specifika vapen och generellt är bra på olika saker och att hitta en kombination som fungerar är viktigt. Att ha med Doc som kan hela upp egna operatörer kan vara nog så viktigt, liksom andra operatörers förmåga att störa eller spränga bort både väggar och fiender.
Relaterat till detta så kan du tillfälligt förlora dina operatörer. Inte bara kan de förloras om du inte lyckas ta dig ut från ett uppdrag utan de kan även vara skadade och kräva omvårdnad innan du kan använda dem igen. Även om jag förstår att konceptet belönar att man ska vara kompetent med flera operatörer – inte bara en – så är det frustrerande att inte kunna spela den operatör man precis låst upp saker till utan tvingas spela nästa match med en annan. Dessutom kan dina operatörer bli skadade och kräva omvårdnad efter en operation vilket oftast tar längre tid att återställa än om de skulle bli saknade. En del av mig vill testa och se vad som händer om man lyckas få alla sina operatörer MIA men så modig har jag inte varit ännu.
Dessvärre är alla operatörer inte upplåsta från början; du måste spela igenom spelet för att få nya Operatörer vilket jag tycker är fel sätt att lösa det hela på. Om man nu vill locka Siege-spelare genom att låta dem använda sina Operatörer i ett annat spel borde man ha tillgång till alla operatörer från början. Detta är framför allt relevant när man redan behöver spela en operatör för att låsa upp alla vapen och utrustning åt vederbörande. Desto mer frustrerande är att du kan förlora poäng som du fått tidigare spelomgångar som du inte får tillbaka tills du har evakuerat en saknad operatör.
Bland fienderna finns det variation, om en begränsad sådan. Du har dels din genomsnittliga utomjording som kommer rusa rakt mot dig och som kan mejas ner i stort antal, den där saken som kan explodera och behöver skjutas på avstånd, den som tål kulor, de som kan skjuta och ni vet lika väl som jag vilken sorts fiender som finns. På den här punkten känns det som att Ubisoft kunde ha gjort ett bättre jobb men om de fortsätter utveckla spelet så finns det all möjlighet att de lägger till mer unika sorter. Det sagt så ger det aldrig samma tillfredsställelse att nedkämpa dem som det gör att utan egna förluster effektivt rensa ett rum från beväpnade terrorister; man mot man är du nästan alltid starkare än fienden och när ni dessutom är tre kan de första nivåerna kännas lite för enkla.
I strid mot utomjordingarna kommer din första instinkt antagligen vara att rusa in som en tjur i en glasbutik och reta upp allting som rör sig där. Det är ett bra sätt att få fler fiender att slåss mot och därför uppmuntras du att inte dra på dig alltför mycket uppmärksamhet, att fästa ljuddämpare på ditt vapen och i allmänhet bara ta striden när du måste – vilket dessvärre står sig slätt mot den rena tillfredsställelsen att stå i en korridor och skjuta Aliens med ett hagelgevär. Det finns i slutändan så pass mycket som kan reta upp svärmen att Stealth bara är användbart på högre nivåer med dedikerade spelare och då kommer ett automatiskt hagelgevär eller tung kulspruta väga tyngre än lätta vapen med ljuddämpare.
Även om det går att spela Solo så ligger spelets fokus på att spela med andra människor och att hitta folk att spela med var inte ett problem ens under recensionsfasen då antalet personer som kunde spela spelet var begränsat. Det är rätt få randoms som vill rollspela så inlevelsen är på en väldigt låg nivå och det kan ibland kännas som man bara försöker desperat hålla samma takt som lagkamraterna, framför allt de som uppenbarligen spelat kartan några gånger vi det här laget.
Dessvärre kan andra människor också vara frustrerande och inte bara den sorten som glömt stänga av mikrofonen. Då spelet premierar beslutsfattande – te x att evakuera utan att slutföra uppdraget om nödvändigt – så finns det nästan alltid någon bångstyrig jävel som tycker att de kan klara av det hela med 2HP kvar och sedan behöver bli buren till helikopterplattan bara för att nästa uppdrag glatt överge dig när du är skadad och behöver hjälp.
Enda gången jag har funnit sololäget relevant är då jag på grund av detta har valt en snabb och tyst operatör för att evakuera en av mina saknade operatörer vilket i det sammanhanget är förvånansvärt lätt; man behöver bara undvika strid och ha ljuddämpare på vapnen. Ubisoft erbjuder visserligen dig som har spelet att bjuda in dina vänner att spela det med dig men jag är osäker på huruvida den här metoden kommer fungera annat än i undantagsfall. Vad de dock gjorde bra på den punkten är att sänka priset; det här spelet var aldrig någonsin värt 600 kronor oavsett hur bra de gjorde konceptet. Faktum är att det aldrig borde varit något annat än en expansion till Siege.
En av de stora bristerna i spelet är dess brist på handling. Du är där för att skjuta aliens och det är allt. Det finns lite cutscenes här och var men de bidrar inte så mycket till handlingen och visst, du har Ash som ger dig briefings men vi får knappt veta något om varför utomjordingarna är där, varför de är på vissa ställen eller ens vad operatörerna tycker om dem för de pratar aldrig med varandra. Det är ett synnerligen bortkastat tillfälle.
Just nu är jag ambivalent inställd till Extraction. Spelet är en helt okey Co-Op Shooter som introducerar nya element – framför allt risk kontra vinst – till en gammal genre; det premierar taktiskt uppträdande och att veta när man bör ta en öppen strid. Samtidigt går det inte att komma ifrån att utomjordingarna som sådana inte är speciellt intressanta fiender, att utomjordingar öht inte bör finnas med i den här serien och att det kan vara frustrerande att på grund av lagkamraters inkompetens förlora en operatör man vill öva upp ytterligare.
Jag hade tyckt bättre om spelet om det inte hade börjat med ”Tom Clancy’s Rainbow Six” och får helt enkelt fortsätta sitta och drömma om en remaster på Raven Shield men ska man spela ett zombiespel med andra personer så är ärligt talat inte Extraction det sämsta valet på marknaden just nu.
Spelet är testat på en stationär dator med följande prestanda:
Processor: AMD Ryzen 5 3600 6 Kärnor
Grafikkort: MSI NVIDIA Geforce 2070 Super
RAM: 32GB @ 3200 MHz
Upplösning: 1920×1080@144Hz (27 tum)
Hårddisk: Intel 660p SSD 1TB / Seagate Barracuda 4TB